Navigáció átugrása.

Gyorsvasút Ferihegyre

A legújabb rendezési tervben elkülönítették a Ferihegy 2-es terminálon a vasútállomás helyét, a kötött pályás összeköttetésről pedig folyamatosan egyeztetnek a MÁV-val az önkormányzatokkal és az állami szervezetekkel. Abban szinte mindenki egyetért, hogy a budapesti repülőtéren megforduló évi 8-10 millió utas gyors és kényelmes utaztatása a belváros és a reptér között kötött pályás fejlesztésekkel oldható meg a leghatékonyabban.

Fellegi Tamás fejlesztési miniszter egy kínai lapnak adott interjújában azt mondta, hogy legutóbbi pekingi útja alkalmával egy a repülőteret a belvárossal összekötő gyorsvasúti beruházás is szóba került. A kínai gyorsvasút terve már 2010 novemberben felmerült, Orbán Viktor miniszterelnök sanghaji látogatása végén közölte, hogy tárgyalt Ven Csia-pao kínai kormányfővel, akivel megállapodtak arról, hogy a két ország közötti lehetséges együttműködés terepe lehet az infrastruktúrafejlesztés, aminek értelmében a budapesti körvasút, illetve a Ferihegyi repteret és a belvárost összekötő gyorsvasút építésében is együttműködés várható Kínával. A kormányzat ugyanis az Új Széchenyi tervben (ÚSZT) azzal számol, hogy kötött pályás, ütemes menetrendű közlekedési kapcsolatot alakítanak ki a Ferihegyi repülőtér és Budapest között. 

 

A különböző korábbi kormányzatok idején folyamatosan napirenden volt, hogy valamelyik belvárosi pályaudvarról induljanak vonatok a Ferihegy 2 terminálra. Olyan elképzelés is napvilágot látott, hogy teljesen új nyomvonalon, más változat szerint pedig csak részben új területen közlekednének a szerelvények, az utolsó szakaszon pedig a föld alatt haladnának, s így érkeznének meg a terminál épülete alá.
 
A hajdani tervek magánbefektetésként képzelték el a fejlesztést, a Nyugati pályaudvari indulásról szóló változatot egyesek Demján Sándor nevéhez kötötték. A Demján-lobbi nem járt sikerrel. Ez a gyorsvasút azért lett volna fontos, mert ez még jobban felpörgette volna a WestEnd forgalmát.
 
Az ötletekből mindössze annyi valósult meg, hogy a Nyugati pályaudvarról Cegléd felé közlekedő vonatok megállnak a Ferihegy 1-en, ahol egy fogadóhelyet, illetve vasúti felüljárót alakítottak ki.